Wednesday, June 26, 2013

Jerebu, Asap & Ramadhan

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Jerebu.Salah satu ujian dari Allah.
Asap yang menyelubungi bumi selama 40 hari.Merupakan satu tanda-tanda kiamat.
Ini adalah satu latihan untuk kita.Supaya mempersiapkan diri di akhir zaman.

Teringat Buku Armageddon 2012 , Isu Asap yang menyelubungi adalah yang paling panjang.Ada pelbagai perbahasan.Kesannya kepada orang yang beriman.Kesannya kepada orang yang kufur adalah berbeza.Sebab kita ada Ramadhan, satu latihan berpuasa sebagai pertahanan sistem badan menahan "asap". Maka bersyukurlah , Ramadhan yang datang setahun sekali itu penuh rahmat buat mereka yang beriman.

Terfikir, dalam perkara ibadah  ini,kita perlu pentingkan diri sendiri.Tinggalkan hal dunia sebentar.Fokus pada Yang Maha Esa.

[kredit]
Tetapi bab tinggalkan dunia itulah yang sukar.Ada berlaku tidak khusyuk dalam solat.Teringat-ingat hal yang tidak selesai .Tetapi hanya satu yang saya ingat, yang  selalu saya pesankan dan titipkan buat peserta kem ibadah satu ketika dahulu (sewaktu aktif menjadi fasilitator dan kadangkala peserta) . Pandang sejadah dan FOKUS dan terus khusyuk.Gelapkan tentang dunia sebentar.

Sungguh ilmu FOKUS ini penting. Bukan dalam hal solat, bukan dalam hal kerja.Tetapi dalam segala-galanya.

Nota Naluri:
Teringat Survival Camp- sujud di atas tanah yang berair, tidur dalam khemah yang berair akibat hujan lebat yang datang tiba-tiba.

2 comments:

suri said...

salam masa makin hampir tak sabar sya di buatnya

humble.yat said...

sama lah suri...hehe..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...