9/18/13

"Lacuna" Teori dan Praktikal

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Dengan rakan sepejabat :-) Siapa nampak paling muda hoho..
Antara teori dan praktikal..yang mana mudah?Nak dapatkan teori juga bukannya mudah.Dokumentasi pun juga bukannya mudah. Once kita letakkan teori dalm kehidupan praktikal kita, baru kita tahu apa isu-isu yang berbangkit yang ada. Baru kita tahu kaedah penyelesaiannya melalui masalah praktikal yang ada.Baru kita tahu sekecil masalah teknikal pun boleh jadi isu besar.

Begitu jugalah dalam dunia perundangan.Ha, kalu kita tengok kadang-kadang kes yang "tip top" selalu keluar suratkhabar, kemudian keluarlah rumusan yang kata undang-undang tidak adil kan. Itulah undang-undang manusia, tidak menyeluruh.Ada "lacuna" dalam act, ada "silent requirement" yang sentiasa menjadi pembelaan. Ada "exception on general cases", kes jenayah perlu ada "prima facie"" beyond reasonable doubt"

Bukan mudah kerja-kerja pembuktian. Walaupun kita nampak ada bukti yang kukuh , kadang-kadang bila dipersoalkan dalam perbicaraan, bolah jadi ada keraguan.Ada keraguan yang munasabah, tak boleh hendak dijadikan bukti kukuh.Salah hukum atas bukti yang ada keraguan, kan zalim namanya, meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.


Itu tentang litigasi.

Tentang kes individual, korporat dan komersial pun begitu juga,Tidak boleh meletakkan standard ke atas setiap kes.Kerana setiap kes yang datang adalah pelbagai latarbelakang.Jadi ada pelbagai penyelesaian.Hanya meletakkan standard itu sebagai " guideline" kita untuk menyelesaikan masalah.Jangan kata kerja perundangan itu mudah.

Kesimpulannya teori dan praktikal perlu ada kesinambungan.Tak boleh kata teori itu betul, tak boleh kata praktikal itu betul sebab teori itu hanya "guideline", dan praktikal itu realiti praktikaliti teori.

Sekadar pandangan peribadi.:-P (Sebab kerja tengah banyak, sampai klien offer untuk bungkuskan makanan)

Nota Naluri:
Rindu nak update blog macam dulu-dulu.. tapi 1000 rintangan hadir dalam kesibukan kerja ...


0 inspirasi naluri :-):