Thursday, June 5, 2014

Pemakanan Sunnah Kami

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Saya sering dinasihatka ibunda tercinta. Amalkan pemakanan tambahan supaya kita sentiasa sihat dengan izinNya.Maklumlah sumber pemakanan sekarang berbeza dengan zaman mak ayah kita dulu-dulu, organik asli lagi.Sekarang ni banyak toksik.Itu yang membuatkan badan kita lemah.

Suami pula sering menggalakkan mengamalkan pemakanan sunnah.Pagi-pagi , selepas bangun tidur, madu dan minyak habbatus sauda.Pertama kali saya nampak orang minum minyak habbatus sauda yang dititiskan di dalam minuman pagi. Pelik juga kan.

Sumber: Zauj guna yang ini.Dititis dalam minumannya saban pagi
Saya pula selalu amalkan jus delima campur madu. Mengandungkan Aina pun tak pernah tinggal madu dan delima.Apa yang saya fikir waktu, Allah jadikan makanan-makanan ini pasti ada kelebihannya, dan sebagai hambaNya menggunakan segala nikmat yang Dia kurniakan.Minum, makan makanan sunnah kemudian tawakkal.

Sumber: Antara kelebihan pati delima
Harga pasaran pati delima ni RM18.00.Kadang-kadang ada yang RM21.00.Tengok atas penjual.Kalau beli di Pasar Kurma , Beserah, boleh dapat RM15.00. Macam-macam produk makanan sunnah di sana, yang harganya jauh lebih murah dari harga runcit.

Tetapi, serius, dulu ada juga selalu demam dedar (demam yang tak berapa nak jadi), selepas pemakanan ni, badan saya ringan dan cerdas.demam jarang menyinggah.Alhamdulilah...

Air delima ni pun sesuai untuk kanak-kanak.Pengganti air Ribena kononnya.Favourite Aina ni, termasuk buah delima. Bolehlah habis buah delima tu.Kadang-kadang saya bagi kismis, ganti "jajan".

Waktu belajar dulu, saya memang peminat nescafe.Sehingga ke suatu hari, saya tekad untuk tinggal nescafe kerana kandungan kafein yang agak kuat.Maka cuba beralih arah ke habbatus sauda.Sedap!Mula-mula memang rasa pahit habbatus sauda, tapi lama-lama saya dah tak ingat nescafe.Bila start minum nescafe,saya dah mula rasa sakit kepala.Tanda kafein yang ada pada nescafe tu memang banyak.Bahaya kan?

Sumber: pengganti nescafe saya..
Ketika berpantang pun saya amalkan minum habbatus sauda.Cicah dengan biskut lemak.Panas-panas.Memang segar.Harga dalam RM10.00.Boleh juga dihidangkan pada tetamu yang datang. memang ramai yang pertama kali rasa habbatus sauda, jadi teruja.Bak kata orang, rasa sekali nak lagi.

Jadi, marilah kita amalkan pemakanan sunnah dalam kehidupan kita.Amalkan Sunnah, dapat pahala.

Setakat ini sahaja perkongsian saya.Semoga bermanfaat.

Nota Naluri:
Marilah kita sokong produk makanan sunnah, terjaminan kehalalannya.Insha Allah.

2 comments:

Hisyam Muhibah said...

pati delima dah habis sebotol, tidak beli lagi yang baru.. baru-baru ni isteri beli minyak zaitun.. habbatus sauda bermadu tu dah habis 2 botol.. sekarang kami sekeluarga telah kapsul habbatus sauda..

cun09 said...

salam..

akak baru berjinak2 dgn qaseh gold...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...