Thursday, September 4, 2014

Erti Memberi Dan Keberkatan

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Hari ini ada dua kes yang selesai.Kesimpulannya, rezeki mereka.Alhamdulilah, saya juga tumpang gembira. Kisah mereka ini mungkin antara kisah yang terpencil.Tentang mereka yang berduit tetapi suka memberi.


Bos saya selalu pesan, "Yati, kalau ada rezeki, jangan lupa memberi, tak rugi memberi pada sesiapa pun walaupun sikit.Kerana di situ ada keberkatannya.". 

Ya, bila ada rezeki, biasanya saya akan menyimpan, tetapi bila ditarbiah begitu oleh bos, ada rezeki, insha Allah saya berkongsi sama-sama.Alhamdullillah, setakat ini rezeki itu ada sahaja bila diperlukan, Duit kan boleh cari.Tetapi kasih sayang sesama manusia mana boleh dijual beli dan tukar ganti kan?Tanda kesyukuran juga tanda hubungan kita dengan Allah yang tidak pernah putus.

Ok berbalik kepada topikMemberi.ditulis di sini sebagai ingatan untuk saya.

Kisahnya , ada seorang klien kami, bila selesai satu kes, dia akan berkongsi dengan kami.memang tak pernah lupa. Kadang-kadang kami berseloroh dengannya bila dia dapat bahagiannya, "Jangan lupa belanja  kitaorang tau". Tetapi dia memang tak pernah lupa, bagi setiap kes yang dia dapat.Berkongsi.

Sehinggalah suatu hari, saya "update" bill guaman kami dengan bos, dan dia pesan,

"nak minta apa-apa mintalah dengan dia, Insya Allah dia akan bagi.." 
"Eh takpe ke bos, menyusahkan dia pula nanti"
"Tak pe, lagi banyak memberi, lagi murah rezeki dia nanti.Cuba tengok fail yang ada, banyak kan?Dulu dia pernah berada di bawah .Hampir bankrap.Dalam keadaan macam tu, saya nasihatkan supaya sentiasa memberi.Sebab kita tak tahu di mana datangnya keberkatan tu.Alhamdulilah rezeki dia banyak dan sentiasa ada.Macam yang kita nampak.Lagi satu dia ni sentiasa solat jemaah di surau.Hubungan dengan Allah tu lagi kuat..Tanyalah orang surau dan masjid, semuanya kenal dia.."

Saya akui apa yang bos saya katakan.Dan saya baru sahaja mengetahuinya tentang kisahnya.Rasa syahdu pula mendengarnya.

Dan hari ini, kami tak berseloroh minta dibelanja lagi.Tapi tanpa di minta, awal-awal dia memberikan kami sebahagian daripada rezekinya.Oh serba salah pulak. Insha Allah kami akan memaafaatkannya sebaik mungkin.

Wallahualam.

1 comment:

wina1979 said...

Singgah baca.
Memang susah nak jadi pemurah. Kadang-kadang ada rasa kedekut nak bagi. Macam manalah yer nak hilangkan berat hati tu?

-wina1979-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...