Monday, March 9, 2015

Homeschool : Hijaiyah & Doa

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.
Alhamdulilah, Aina dah pandai sebut semua huruf hijaiyah.

Alhamdulilah saya kongsikan kaedah saya , yang bekerja dan hanya ada masa di waktu malam dan hujung minggu.Semoga bermanfaat yek

Cara ajar;
- Melalui flash card (dah sampai hancur dah, ada juga yang hilang hehe)
- Video hijaiyah di you tube versi Bahasa Melayu, Inggeris, Indonesia, Arab
- Apps Flashcard Hijaiyah
- Apps Marbel Mengaji
- Tulis  alif ba ta di kertas kosong, whiteboard dan mana mana aje yang boleh diconteng, dan sebut satu persatu.
Aktiviti flashcard

Aina baru berjinak jinak dengan tudung :-)
Yang penting aktiviti kena sama sama enjoy dengan anak, baru dia rasa seronok.

Bukan sekadar pandai sebut  huruf hijaiyah.Dah pandai baca  doa makan, doa naik kenderaan, doa sebelum tidur, doa selepas azan, doa dhuha, doa qunut nazilah, beristighfar walaupun dalam keadaan pelatnya.Petuanya, cari je CD bacaan doa UNIC..dan poster doa dan buku Sehari Dalam Hidupku yang macam ni.Baca sama-sama dengan anak,Kita pun boleh hafaz sekali kan?



Adakalanya dia pula ingatkan kami kalau kami yang terlupa baca.Contoh selepas azan dan ada satu ketika, masa tu azan, dah habis azan, dia angkat tangan untuk berdoa, tapi orang keliling tak baca, jadi Aina ajak semua baca doa sama sama dengan dia.Hehe serentak semua yang ada angkat tangan baca doa.

- Setiap perbuatan, ajak dia doa bersama-sama.Itu aje tipsnya.Yang penting jangan lupa baca doa.

Kalau mengaji, dia banyak mendengar dan melihat. Tapi dia kenal Al-Quran, buku Mathurat dan Yaasin .

Paling berkesan kalau dia tak dapat apa yang dia nak, dia sebut "Allah!"
Kalau ada barang yang jatuh dan seumpamanya " Allahu Akbar..."
Dah pandai  beri salam "Assalamualaikum" sebelum masuk rumah.
Dah pandai jawab salam "Waalaikumussalam"  kalau ada orang beri salam.

Jadi saya kena ajar dia sebut perkataan lain pula.Insya Allah.Slow and steady.

Semoga Allah berkati usaha kami.

Aminn..

1 comment:

Ainul Mustafa said...

kalau dgn anak saya mula2 kita ajar lepas tu dia pulak ajar kita..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...