10/28/15

Kisah Lama PJJ, Jangan Mengalah

BY humble.yat IN , No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Petikan dari blog saifulislam.com , Hasrizal Abdul Jamil 

Perkahwinan jarak jauh (PJJ) adalah lumrah pasangan yang baru berkahwin. Tetapi hendaklah ada tempoh masa diikuti usaha untuk hidup bersama. Selepas rindu berjaya diatasi, ‘keselesaan’ saling berjauhan mula menjadi racun yang membinasakan!

PJJ menjadi sebab yang signifikan untuk sesetengah pasangan susah mendapat anak sebab hubungan kelamin dibuat pada waktu bertemu yang isteri masa tu tak subur. Itu satu bab. Dah ada anak, anak perlukan dua figure untuk mendidiknya ialah ibu dan bapa. Apabila bapa tak dapat berperanan dengan baik, akan ada cacatnya pada proses tumbesaran itu, hingga ke tahap, anak lelaki yang kurang spend masa dengan figure bapa boleh mengalami kesongsangan jantina (gay). Dan sudah tentu bila isteri atau suami spend waktu lunch dan dinner dengan kawan-kawan setiap hari, ada kesan jangka pendek dan panjang yang tidak baik…. 
Kekangan kerja memang susah. 
Yang penting jangan mengalah!



PJJ itu kisah awal perkahwinan kami..Hampir dua tahun kami PJJ. Alhamdulilah sekarang bukan PJJ.Tetapi ujian kami sekarang, suami bekerja luar daerah, sanggup berulang alik selama satu jam perjalanan ke tempat kerja dan satu jam lagi untuk balik rumah berjumpa permata hati kami, Aina .Terima kasih atas segala pengorbanan yang diberikan.Hanya Allah yang mampu membalasnya.Ikut hati nak juga ikut kerja di daerah sana, tetapi tiada rezeki.maka bertahanlah saya di daerah ini.

Kadang-kadang rasa tak sanggup juga tengok zauj berulang alik sebegitu.Yalah, hati mana tak risau, bila suami pergi sebelum matahari keluar, sampai rumah pada waktu maghrib hampir setiap hari.Kos perjalanan memang bertambah, maintainance dan servis kereta apatah lagi.Mungkin ada lagi pengorbanan zauj yang saya tidak tahu.Allahu..

Sekarang, ayah mertua disahkan strok sejak awal Muharam, maka zauj perlu berulang alik ke sana untuk menguruskan segala keperluan ayah mertua.Insya Allah, semoga Allah permudahkan urusan zauj dan keluarganya.Aamiin Aamin Ya Rabb Alamiin..


Semoga Allah memberikan segala kekuatan untuk kita sekeluarga.

Yang penting, jangan mengalah!

0 inspirasi naluri :-):