Tuesday, March 1, 2016

Mereka....Salute!

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Bila kita dah masuk ke alam masyarakat (selepas habis belajar) dan pelbagai urusan yang dibuat, macam macam perangai yang kita jumpa. Ada yang membantu dan ada yang sebaliknya. tetapi kita kena kena ingat siapa kita sebenarnya, ilmu itu datang dari mana..tentu dari Allah swt kan? Maka, siapakah kita untuk mendustakan nikmatNya kan?

Bahagian yang saya paling suka sebenarnya, saya memang suka memerhatikan cleaner, pak guard, receptionist, despatch yakni mereka yang bukan berada di meja pejabat. Sebab kadang-kadang pengetahuan mereka sama macam kita, cuma mereka takde title ijazah dan sebagainya. 

Kadang kadang saya terkejut pak gurad yang menolong orang orang awam untuk prosedur jika staf eksekutif terlalu sibuk. Jika golongan mereka betul betul mengambil pengalaman sebaik mungkin, mereka boleh jadi orang hebat.Malah lebih dari hebat dari orang yang berkelulusan universiti

Pernah dengan seorang kerani biasa telah menjadi hakim? Salute!
Penuh susah payah perjalanannya untuk mencapai cita-citanya....

Pernah pergi meeting, saya bertemu seorang wanita.Dahulu dia orang yang biasa-biasa sahaja.tetapi sekarang sudah tahu selok belok dunia korporat.Salute!

Tetapi ada juga golongan yang mengambil kesempatan yang "jahat". Menyamar sebagai orang yang bertaraf tinggi, tidak punya adab sebagai orang muda.Allahu Allahu..Banyak sangat drama yang saya lihat, bila orang muda tak hormat orang tua yang baik budi bahasanya.Malah mengambil kesempatan atas ilmu pengetahuannya yang kononnya tinggi. 

Agama kan mengajar kita menjaga adab menghormati orang tua yang berbudi bahasa? Apa salahnya bertolak ansur, berhemah.Bahagian yang paling sayu apabila berdepan dengan golongan sebegitu.

Ya.,masyarakat yang kami hampiri kebanyakan adalah klien kami. Tiada yang luar biasa pada akhir zaman ini.Semuanya telah menjadi kebiasaan.Berbagai ragam dan karenah.

Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosa kami dan jauhkanlah kami dari perkara yang buruk buruk,Aamiiin..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...