3/15/16

Rumah : Idea of Car Porch Roof Design

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.


Mood sekarang tengah cari idea untuk renovate car porch.Kita save kat sini dulu untuk rujukan yek.Apa apa boleh update je kat sini.;-)

FROM SENTORIA 
Yang ni ambil design dari projek Sentoria.Kira design rumah kami juga. So amik guideline dari sini dulu . Kebanyakan projek perumahan sekarang,  car porch banyak guna siling yang macam kat bawah ni.Mungkin itu konsep sekarang.

Teringatt pula tentang bacaan reka bentuk atap mengikut negara.Contohnya Malaysia memerlukan bumbung yang macam atap bentuk V terbalik tu kan disebabkan keadaan cuaca di Malaysia yang menerima hujan dan sebagainya.Manakala negara Arab dan seumpamanya, cenderung menggunakan bumbung yang bersimen dan rata , sebab mereka berhadapan dengan cuaca dan ribut pasir dan sebagainya.Wallahualam.

Banyak design car porch sekarang prefer yang macam kat bawah ni.Mungkin nampak lebih kontemporari kot.Tapi macam mana nak maintain ye, kalau ada sampah-samapah kat atas tu? Dah mula bayangkan bukan -bukan kan?hehe

google pic
Design yang ini menarik juga, sebab atas bumbung car porch buat buat balkoni sekali.dengan rekaan tiles dan border yang melengkung.menarik juga.

google pic
YAng ini, memang modern dari jenis "glass".Mesti kena bersihkan selalu kan?

google pic
Yang ni menarik juga.Antara yang orang yang selalu buat sekarang.Nampak moden juga.

PROJEK KOTASAS

Yang ini saya selalu nampak design projek perumahan sekrang bertiang berbumbung simen.Tapi simple sangat bagi saya.Huhu...

google pic
Yang berbumbung rata juga dan ada aksesori tiang seri di tepi.Hmm menarik juga kan.

Ok kalau sesiapa ada idea , bolehlah share dengan saya yek.Masih mencari idea lagi ni hehe.


0 inspirasi naluri :-):