Monday, May 16, 2011

::Mencipta Arus Di Tasik Chini::

Membelek gambar-gambar, pasti ada kenangan yang mahu dicoretkan di sini.Ha, kali ini saya nak berkongsi satu lawatan sambil berjasa oleh Peguam Muda Pahang di Tasik Chini pula.Salah satu tempat pelancongan di Pahang. Rugi tak pergi tau.Hilang fikiran pasal kerja-kerja yang bertimbun bila jaket oren disarungkan, dan bot yang terus mencipta arus di  tasik Chini.:-)..Rasa tak mahu turun dari bot dan mahu berulang-ulang kali menongkah arus.Nasib baik naga tasik Chini tak ade ye..hehe


Sebelum bertolak, kita minum teh tarik di Kuantan dulu, mengalas perut denagn roti canai telur.

Sesi ziarah penduduk yang tinggal di Kg Gumum untuk mengetahui masalah perundangan yang ada, seperti hartanah, jenayah dan bantuan guaman percuma oleh Pusat Bantuan Guaman Pahang.

Oh, sepanjang perjalanan ke Kg Gumum, Tasik Chini, pelawat-pelawat perempuan diingatkan supaya berhati-hati.Manalah tahu ada yang tak balik ke rumah semula akibat salah seorang penduduk jatuh hati pada kita .Kata rakan saya lagi, mereka ini jenis tekad, jadi pesannya berhati-hati sahaja.Wallahuala

Dan ianya benar-benar berlaku kepada saya sendiri, nasib baik rakan-rakan sejawatan menyelamatkan keadaan.Huhu, takut juga bila waktu itu di atas titi bot Tasik Chini.Patutlah dia beria-ia menolong semua pelawat-pelawat perempuan yang ada.Tapi saya menolak bila teringat pesanan kawan saya tadi.Dan rupanya baru saya dapat tahu dia dalam keadaan yang mabuk.

Dan Isnin pagi di mahkamah, saya diusik oleh peguam-peguam di kuantan peristiwa saya yang mendapat "secret admirer" di Tasik Chini!Adeh!



Alamak lupa pula nama haiwan yang bermata bulat tu.Antara haiwan peliharaan penduduk asli kg Gumum, Tasik Chini.Teingat pula cerita kartun "Madagascar".




Wajah-wajah penduduk wanita di Tasik Chini.Ketika ini kami membuat sukaneka sambil mengenali kelebihan dan bakat-bakat yang ada.Bersungguh-sungguh mereka menganyam dan saya sangat suka "shoot"  nenek di atas, sangat "natural".:-)



Yang ini pula acara pakaian beragam dari suratkhabar lama.Berbakat betul mereka dalam rekacipta.Tak sangka.Jangan lupa tengok gelagat ibu dan anak semasa mereka sedang membuat persiapan.Seronok.Macam-macam kreativiti yang ada.:-)



Agak-agak apa la bentuk anyaman yang disampaikan?Kalau nak tahu, mereka kata ini belangkas.Percaya tak?Kan ada rupa tu..:-P



Inilah Tasik Chini!Tak terkata bila arus dicipta di tengah tasik Chini.Wah!Subhanallah Best!Best!Best!.Menaiki jetski atau berkayak di laut sangat berbeza rupanya dengan pengalaman naik bot di Tasik Chini.Diiringi bau-bau pokok-pokok di bibir tasik yang sangat segar...:-)



Dah sampai kat tempat bunga-bunga teratai ditambah dengan puteri-puteri teratai, Kak Zela dan dan saya..:-P..Topi bunga teratai tu pemandu bot yang buatkan khas untuk kami.terima kasih yerk.:-)



Antara cenderahati dan kraftangan yang dibuat sendiri oleh penduduk Tanjung Puput Tasik Chini.Siapa yang berkesempatan boleh juga menyumpit di tempat yang disediakan.

Rasanya setakat itu sahaja la yang saya dapat kongsikan kembara kami disini.Harap-harap kawan-kawan semua juga dapat mencipta arus di Tasik Chini ya..:-)Insha Allah..

4 comments:

APAN said...

geng lawyer kasi gegar tasik chini....
sy lme dah x pegi tasik chini...
ada gak hajat nak naik bot tu lagi...
huhu...

humbleyat said...

apan:
takdelah sampai berombak tasik chini tu kami gegarkan he2..aper lagi, klau dah berhajat kene jenguk2 tasik chini tu cepat2..:-)

kella said...

wahhhhh.... best nya! teruja nya tengok segala aktiviti itu! menarik!! :D

humbleyat said...

kella:
jom2..ke tasik chini..mencuci mata..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...