Tuesday, May 3, 2011

Masih Kecil Tetapi Kehadiranya Adalah Kekuatan Seorang Ibu.

Topik yang biasa.Tapi saya ingin mencatat sesuatu di sini, ada yang kata, lelaki itu sumber kekuatan walaupun dia masih kecil umurnya.

Sejarah juga membuktikan wanita itu juga sumber juga sumber kekuatan lelaki, sebagaimana Saidatina Khadijah r.a menenangkan Rasullullah s.a.w ketika pertama kali menerima wahyu, sebagaimana kisah Asiah dan Firaun.

Dan tidak dinafikan,setiap kejayaan yang kita lihat dari pemimpin-pemimpin dunia, dibelakangnya pasti ada wanita yang setia berdiri untuk menyokong.Dalam mana ucapan penghargaan, pasti ada disebut penghargaan isteri dan ibu kan?

Ok.Ok.Kembali kepada kepada topik asal, bagaimana seorang budak lelaki yang kecil , yang  belum cukup umur,mumayyiz boleh memberikan keberanian kepada si ibu, boleh meberikan perlindungan kepada si ibu.

Contohya, di dalam sebuah rumah itu, semuanya penghuni perempuan.Rasa kurang selamat kerana mereka tahu, jika terjadi apa-apa mereka tidak punya kekuatan. Tetapi anak lelaki yang kecil yang sedang tidur itu juga yang memberi aura keberanian kepada si ibu dan anak-anaknya yang lain.

Ujar si ibu " Biarlah anak itu tidur pun, tetapi terasa selamat sedikit..Kekuatan itu ada..".

Tetapi , sebenarnya bukanlah si ibu yang memberikan kekuatan kepada anak tadi, dan begitu juga sebaliknya walaupun mereka saling memerlukan dan fitrah ibu dan anak.

Persoalannya, siapa yang memberi sumber kekuatan tersebut?ALLAH s.w.t. jua.Jangan lupa, kepadaNya kita meminta pertolongan dan segala kekuatan.:-)
Nota:
1.Rumah yang ada kehadiran ayah juga lain auranya.Sangat-sangat berbeza! Berjasalah kepada mereka selagi punya nyawa:-)
2.Tiga hari yang pendek dan lenguh yang masih terasa..

2 comments:

Azree said...

Rahsia kejadian alam

Akan mengetahui bagi yang sentiasa memikir akan nya

Thanks for d nice info
:)

suri said...

berjasa pada yg ada..jgn sesekli siakan mereka...

oh..lama tdk ke halaman kg rasa rindu pada mrka :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...