8/23/13

Sabar: Parking Malay Town (Kuantan) Jem!

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


[kredit]
Mm..pejabat saya ni beroperasi di Malay Town.Dulu, masa mula-mula pindah di sini dalam 2010, tempat parking kereta pun percuma, sebab Majlis Perbandaran ttidak menetapkan lagi no petaknya.Jadi tiada masalah tempat parking kereta.Malah, boleh pilih lagi nak parking kereta tempat teduh atau tidak.Ha..nampak tak keselesaannya di situ?Balik dari tempat kerja pun, kereta sejuk. Takdelah masalah berwap-wap panas dalam kereta kan, lepas tu laju je tekan suis aircond no 3-4.Huhu

Tetapi keadaan sekarang ni berbeza.Kalau balik dari mahkamah atau pejabat tanah atau dari jumpa klien atau urusan di luar, kemudian balik  nak cari parking kat pejabat.Masa tu,kena banyak SABAR!ada orang sabarnya terhad kepada dua pusingan, kemudian hangin. Ada tu baru habis satu pusingan pun dah start panas-panas.

Saya dulu begitu juga, tetapi bila dah biasa dengan keadaan macam tu, saya dah jadi lali, sabar saya dalam nilai sekurang-kurangnya lima pusingan.Kadang-kadang ,terfikir, adakah kesabaran kita hanya setakat lima pusingan itu sahaja?Terasa sikit sangat sifat kesabaran itu kan?

Dan hari ini, saya pusing dalam 6-7 kali pusingan, sampai saya buat double parking tepi ofis dan termenung!Termenung sebab tak dapat parking..huhu...kalau di mekah tawaf tujuh kali, dah haji dah.Saya pula jadi "Hajjah Malay Town" hehe

Tetapi dalam termenung tu, dalam satu minit tu, wah ada kereta mewah nak keluar parking!Syukurnya..dahlah dekat dengan pejabat, teduh pula kan..Peluang jangan dilepaskan.Rezeki jangan ditolak.

Maka, renung-renungkanlah tentang sifat kesabaran yang ada pada kita.Tentang bagaimana mahu tetapkan kesabaran tersebut walaupun dalam mencari parking kereta.

Kisah sabar dalam mencari parking ini, boleh dikiaskan dengan nilai kehidupan kita, sama ada kita mahu terus berusaha atau tidak.Sama ada "memilih" dalam mencari tempat parking, "side parking" atau parking tegak.Semuanya tentang pilihan dan peluang.Kita jua yang memilihnya.Nah fikir-fikirkan..

Wallahualam.

Nota Naluri:
Kereta mewah yang keluar parking tadi adalah kedudukan yang berprestij, tapi tiba masanya ia akan berundur jua, maka digantikan dengan kereta baru bukan mewah (umpama orang muda yang baru mengisi ruang yang ada).:-)

0 inspirasi naluri :-):