10/1/12

Calling For Telekung Project!

BY humble.yat IN 1 comment

BismillahirahmanirRahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Pernah tak terjadi pada kita, bila lupa bawa telekung solat dan kita kena guna telekung surau yang adakalanya tidak bersih untuk dibawa solat.Tidak selesa kan? Tak dapat dinafikan ada yang sentiasa membawa telekung bila pergi ke mana-mana.Ataupun, memastikan pakaian sentiasa bersih dan membawa stokin bersih untuk solat pun sudah memadai.

Adik saya pernah mengamuk bila kami pergi berjalan dan sudah melepasi waktu solat.Jadi, kami singgah ke sebuah masjid.Mengamuklah dia, kerana tak bagitahu tentang plan yang akan singgah solat ketika berjalan.Katanya kain telekung kat surau busuk, tak bersih.Dia pula jenis pembersih.Hmmm..macam mana tu?

Walaupun kita selalu bawa telekung untuk "traveling", adakalanya kita lupa dan tertinggal.Jadi, bila singgah di mana-mana tempat solat, yang mana telekungnya tidak terjaga, solat kita pun tidak kusyuk kan?

Teringat seorang kawan sekolah saya, rajin!Dia membawa telekung kotor di surau sekolah.Dicuci bersih bersih di rumahnya, sehingga telekung itu kelihatan seperti baru dan diletakkan kembali di surau sekolah untuk kegunaan sekolah.Secara sukarela dan bukan di arah oleh pihak tertentu.Ikhlasnya dia...Saya pun tak terfikir untuk berbuat begitu pada masa itu.

Dan sekarang, saya tertarik dengan "Telekung Project" setelah melihat siarannya di televisyen.Dalam hati, terfikir "Wah dengan menukar telekung pun boleh jadi amalan kebajikan alternatif!".Akhirnya , saya dapat tahu Telekung Project ini sudah sampai di Kuantan.Boleh tengok link Facebook di sini, 



Satu amal jariah alternatif untuk kita..


Ada panduan untuk membasuh telekung lagi:-)

nota telekung project..comel je..

label telekung project.
Jika dizinkan,saya juga nak join Telekung Poject.Apa lagi jom join sambil kumpul pahala.Yang penting ikhlas dan seronok untuk melakukannya.

= ^_____^ =

1 inspirasi naluri :-):

ieza ashaari said...

mcm sgt2 mengujakan.. seronok join benda2 nie.. :)