Thursday, October 18, 2012

Dekat Yang Jauh, Jauh Yang Dekat..

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Tetiba terfikir, komuniti sekarang, pergaulan atau muamalat sesama kita umpama dekat tapi jauh.Hanya bertegur sekadar "hai" dan kemudian "bye".Tak pun, hanya sekadar angkat tangan tanda tegur, atau membalas senyuman.Hati-hati kita pun belum sempat terpaut dengan tautan ukhuwah bila sekadar bertegur begitu.Muamalat zaman milenium kononnya.

Contoh kisah saya, ketika di mahkamah lama dengan keluasan yang kecil, setiap hari akan berjumpa dengan semua peguam, kakitangan mahkamah, pakcik-pakcik polis. Bila setiap hari berjumpa dan berbual, memang terasa seperti keluarga sendiri. Tapi sejak mahkamah bertukar ke tapak baru, dengan keluasan yang besar, nak jumpa mereka pun jauh sekali.Pendek kata susah nak jumpa lah, apatah lagi dengan pengasingan laluan kakitangan dan orang awam. Sedih je rasa.Jadi ukhuwah yang ada sebelum ini macam sedikit pudar tak meriah macam dulu-dulu.

Itu tentang kisah dekat tapi jauh.

Sumber : Sini

Bagaimana kisah jauh tapi dekat?
Perkahwinan Jarak Jauh?orang kata jauh tapi dekat di hati..macam dalam gambar kat atas ini kot, dengan menggunakan teknologi yang ada.Telefon, webcam, skype..eh macam-macam lagi lah..zaman moden katakan.



Tapi sebenarnya ada yang lagi penting dari itu.Allah!Kelihatan tidak berhampiran dengan kita, malahan jauh..perjalanan untuk bertemu denganNYA pun jauh kan?Tapi sebenarnya DIA sangat dekat di hati kita apabila kita sentiasa mengingatiNYA.Andai kita leka sedikit, didatangkan sedikit ujian walau sekecil mana pun sehingga kita pun akan merintih dan mengadu padanya.Sejauh mana dekatnya, bergantung pada keimanan kita.Tepuk dada, tanyakan iman.

" Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang aku, maka sesesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaKu, hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu danberiman kepadaKu agar beroleh kebenaran." 
-Al Baqarah : 186

1 comment:

Anonymous said...

Aw, this was a very nice post. In thought I want to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and not at all seem to get one thing done.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...