12/20/12

Khabar Suka Khabar Duka

BY humble.yat IN 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

kredit

Terlalu banyak kejadian yang tidak disangka berlaku baru-baru ini.Itu namanya D.U.G.A.A.N.Bila dah ditimpa dugaan, emosi pun bercampur baur.Tidak dapat dikawal.Sukarnya Ya Allah.

Kisah Pertama, kereta biru saya kemik hadapan-kemalangan.Alhamdulilah, sudah dihantar ke bengkel, hampir sebulan di sana.Sebulan juga menumpang kereta adik.Terfikir nak naik aje bas RapidKuantan yang baru dilancarkan di Kuantan ni.

Kisah Kedua, pada hari yang sama kereta biru saya kemik.Housemate adik saya di UMT dirasuk atau histeria sambil mengacu senjata-senjata ke arah housemate yang ada.Tindakan, Buat laporan kepada HEP, panggil polis, ustaz untuk "membersihkan" rumah tersebut, simpan senjata-senjata yang tajam di tempat yang berkunci.Semuanya berlaku ketika adik saya sibuk membuat assignment, ujian.Sudah berhari-hari adik saya tidak tidur di rumah sewanya, sebaliknya tidur di rumah kawan.Mengadu lagi pada HEP.Alhamdulilah dapat asrama kolej kediaman.Selesai.

Kisah ketiga.Ketika kes saya hampir selesai, dan baru berbual dengan klien, keesokannya saya mendapat berita bahawa klien tersebut diserang strok, perlu pembedahan di kepala.Ya Allah!Pendeknya masa.Saya kaget teringat suara cerianya.Mendapat maklumat dari isteri klien tadi, bahawa dia masih koma.

Kisah keempat.Alhamdulilah, kes syariah selesai, Permohonan fasakh bertukar menjadi kes penceraian talak.Jalan yang pendek.Klien pun rasa lega setelah lama kesnya terbengkalai di firma guaman yang lain.Pertama kali saya memberi arahan supaya klien tekad keluar rumah , bawa anak-anak jauh dari suami. dan terus buat laporan polis jika tidak mahu dipukul lagi.

Kisah kelima.Suami rakan sepejabat akhirnya terpaksa dipotong hujung kakinya akibat sakit yang dialami. Adik kawan sejawatan pula meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya.kes langgar lari.Dengar kata,arwah tercampak ke longkang dan lehernya terkulai di situ.Ya Allah!!!Tak sanggup saya mendengarnya.

Kisah keenam, Aina sudah mula menggulingkan badannya secara santai.Tidur kami hanya menjadi benteng katil sahaja.Penawar hati kami setelah penat bekerja seharian.Cium hari-hari pun tetap rindukan dia waktu kerja.:-)

Tetiba teringat kata-kata rebut lima perkara sebelum lima perkara....

Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian (kredit)

"Orang yang berjaya ialah orang yang menghormati masa.."

1 inspirasi naluri :-):

All about a journal said...

Wah..macam-macam yer..
itulah nama kehidupan yer..

tulah, penawar hati tu..bila time keje..terkenang2 alahai..