Thursday, December 6, 2012

Dulu Dan Sekarang..Yang Mana Cantik?

BismillahirahmanirRahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Saya bagi nama bunga kembang ungu yang cantik.
Yang ini saya beli di Cameron Highland, waktu belajar dahulu, trip Mahallah @kolej kediaman.Tak tahu namanya ape, tapi yang pasti saya sejuk memandangnya.Letak kat meja belajar buat penyejuk mata kalau bosan mengadap buku.Dan akhirnya, bila mahu bergraduasi, bunga ini saya bagi pada kawan, Fuza.Masa tu dah berkembang cantik sangat.Sayang nak bagi.Tapi benda yang yang paling sayang harus kena bagi kan?(Eh macam dialog kat filem Nur Kasih pulak)


Yang ini pula saya beli waktu saya rasa bosan mengadap fail kerja.Akibat tension punya pasal.Waktu lunch saya cari bunga untuk digubah.Rasanya bunga bougainvella kot.Harap menajdi sebagai penyejuk mata.Digubah oleh saya dan ibunda tercinta.

Jadi yang mana cantik?

Bagi saya dua-dua cantik, tak kisah yang dulu dan sekarang.

Kedua-dua bunga in ada kiasan tersendiri buat saya.

Tak kisah samaada dulu dan sekarang, kita kena sentiasa cantik dari segi sahsiah dan seumpamanya.Malah perlu bertambah cantik sebab pengetahuan sudah bercambah dan berkembang macam bunga-bunga.Akhlak kan bunga diri?


Akhirnya disinilah tempat letaknya bunga di sudut hujung bilik saya, bila agak bosan, mesti curi-curi pandang bunga kat sini.Tarik nafas dan sambung buat kerja balik.Aduhai!Bunga dan perempuan memang tak dapat dipisahkan kan?

"Akhlak itu bunga diri
Cantik untuk dilihat
Harumnya bagai kasturi
Warnanya memikat"
Nota Naluri:
Kat ofis saya ada kedai bunga, hampir setiap hari saya intai ada seorang pakcik ni gubah bunga kat luar koridor kedai.Macam-macam kombinasi warna.Subhanallah cantiknya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...