1/15/13

Mencari Identiti Ibu Sultan Muhammad Al Fateh

BY humble.yat IN , , , , 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Dalam diam saya mengagumi kepimpinan Sultan Muhammad Al Fateh, bagaimana ayahnya mendidik Alfateh ini menjadi pemimpin sejak dari kecil lagi sehingga dapat menawan Kota Constatiple.

Dalam diam juga saya mencari identiti wanita di sebalik Sultan Muhammad Al Fateh.Yang memberikan kekuatan untuknya menjadi pemimpin. Tetapi apa yang saya dapati, kebanyakan tentang cerita latar belakang ayah Sultan Muhammad Al Fateh sahaja. Tiada langsung cerita tentang ibunya Huma Hatun.

Jika sembang kopi dengan seorang sahabat, topik ini kadangkala menjadi isu saya ketika zaman bujang lagi.Ketika zauji masih dalam status tunangan saya, dia pernah menjadi mangsa saya untuk mencari cerita ibu Al Fateh.Didikan anak kan bermula dari ibu?

Sedangkan Ibu Imam Shafie juga mempunyai gaya tersendiri dalam membesarkan anaknya, yang mana sejak Imam Shafie dalam kandungannya lagi, dibacakan ayat suci al-Quran terutamanya surah al-Fatihah dan surah Yasin. Sewaktu membaca, ibunya menyeru anaknya supaya memahami apa yang di bacanya. Tidak hairanlah, Imam Syafie boleh menghafal al-quran 30 juzu’ sejak umurnya 7 tahun, kerana sejak dalam kandungan lagi ia telah belajar al-Quran.(Alhamdulilah, tanpa sedar, saya memahami tafsir AlQuran, banyakkan surah Yaasin telah saya terapkan sejak Aina di dalam perut lagi secara berperingkat, biar lambat asal misi tercapai :-) ) .

Sehingga saya terjumpa satu poster ini digantung di tepi jalan ketika saya, zauji dan Aina berhenti di lampu isyarat....

Pendidikan gaya Al Fateh!


Ianya Menjawab semua persoalan saya untuk mencari identiti ibu Sultan Muhammad Al Fateh...Tapi kat Shah Alam...Agak sukar pula saya untuk ke sana..Kalau ada di Kuantan kan best!

Antara kata-kata semangat yang saya dapat dari ibu Darwisy & Darwisya mengenai gaya didikan Al Fateh ..

 
"Ikutilah jejak langkah Ibu Sultan Muhammad Al Fateh.. 
mulakan didikan anak dengan al Quran "

ITULAH RAHSIA ANAKNYA MENJADI PENAKLUK DUNIA!


Nota Naluri:
Kalau nak diluahkan perasaan kekaguman terhadap tokoh di atas ni, memang panjang la entrinya.Sempga sahabat yag bergelar ibu di luar sana juga dapat mengambil insipirasi gaya didikan Al Fateh ye..:-) Sama-sama kita usahakan..Insha Allah.


1 inspirasi naluri :-):

ieza ashaari said...

yati !!! 20hb pulak ! ada hal time tue.. kalau x, za dh gi dh.. boleh wat review.. kan.. wa... dekat dh ni dgn umh.. T _ T