Friday, July 19, 2013

Buku: Muqaddam Bergambar

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Perkongsian hari ini.Koleksi buku Aina Syafiyah.

Muqaddam Bergambar.

(google)

Antara material  silibus pendidikan awal untuk permata hati kami.

 Selain flash card hijaiyah , audio 30 surah lazim, pengenalan kepada buku juga penting.

Memandangkan Aina pun dah pandai belek bukunya, buku umi dengan jayanya , belek satu persatu kertas yang nipis-nipis tu macam orang besar (bukan buku yang ada mukasurat tebal yang khas untuk budak-budak tu) .Kalau ada mukasurat tertinggal, dia akan usahakan sampai dapat.Mukanya memang serius membelek buku.Maka uminya pun yakin untuk memberi satu muqaddam gambar yang comel, berwarna warni , siap ada ilustrasi lagi.Alhamdulilah, dipersetujui abi.

(google)
Saya sendiri pun tertarik dengan muqaddam ini sebab ada tiga bahasa.Sambil baca tafsir, sambil tengok ilustrasi, memang ada rasa penghayatannya.Kadang-kadang diri sendiri meremang bulu roma bila meneliti satu persatu tafsir surah lazim sambil tengok ilustrasi yang mengikut cerita surah tersebut.

Oh, untuk pengetahuan buku ini disertakan sekali dengan CD Al Quran 30 surah lazim.Sebelum ini saya hanya guna thumb drive di radio atau speaker pillow semasa tidur atau bacaan kami secara langsung kepada Aina Syafiyah.

Kalau dalam kereta, kami pasang audio orang membaca Al Quran, Aina pun ikut sekali mengikut panjang pendek bacaannya.Kadang-kadanung ada runut bunyinya.Kami sendiri pun terkejut dengan perkembangannya.Begitu juga kalau kami yang bacakan.Masa musim tilawah peringkat antarabangsa baru-baru ini, kami tidak lepaskan peluang untuk memberikan pendedahan untuk mendengar bacaan ayat ayat Al Quran.Sampai saya tertidur atas sofa sambil meriba Aina yang sudah terlena. 



Dan menariknya muqaddam ini, sehingga saya menempah lagi buku ini atas permintaan rakan-rakan sepejabat. Sebab ketika itu ada promosi dengan buku Sehari dalam Hidupku plus poster.Insha Allah buku tu pun menarik juga.Saya review satu-satu yek.

Kalau berminat untuk buku Muqaddam bergambar , boleh beli dengan kawan saya, Naz, pemilik My Litlle Aisyah Shop. 

Kita hanya merancang dengan cita-cita, tetapi Allah merancang dengan cinta.
Maka berusaha lah selagi ada kudrat dan serahkan segalanya kepada Allah yang Maha Pengasih

Nota Naluri:
Sekarang ni selalu tengok Qari Junior di TV3, sebelum waktu berbuka puasa.Seronok dan tumpang gembira tengok anak anak dididik begitu


1 comment:

suri said...

kalau begitu bayk lah buku2 si kecik ni yer hee...saya ada juga tak banyak skrg dia suka koyakkan pula..bila dia bosan.masa kecil2 mmg suka tgok,belek..

setuju kita cuba yg terbaik yag lain kita serahlan pada Allah.

selamat berpuasa hum...dan kluarga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...