7/23/13

Middle of Ramadhan

BY humble.yat IN 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Sudah sampai pertengahan Ramadhan.Apa status kita sekarang?

Sudah dapat mendidik nafsu?

Sudah ada kesabaran yang jitu?

Ibadah yang ada sudah menjadi lebih indah?

Al Quran sudah habis dibaca?

Cabaran Di Bulan Ramadhan
Ya, cabaran menjadi anak, ibu dan isteri bekerjaya, mempunyai masa yang terkejar-kejar.Nak buat itu,nak buat ini.Tetapi, hadirnya Ramadhan, mendidik saya supaya lebih tenang mengatur waktu.Lebih teratur dan lebih baik daripada sebelum ini.

Saya mengaku, pengurusan masa saya memang berterabur, sebab itu saya perlu atur strategi menyusun jadual  supaya saya tahu yang mana rutin, yang mana keperluan, yang mana kehendak.

Dapat Fokus
Dan hadirnya Ramadhan,membuatkan saya lebih fokus atas setiap kerja-kerja yang saya ada.Bahkan terasa lebih pantas sedikit berbanding dahulu.Walaupun waktu kerja adalah singkat berbanding dahulu.(4.30 boleh balik dah), apatah lagi dengan tugasan memangku.

Dan hari ini meja memang tahap CCU.Penuh! Attend anakguam pun perlu guna bilik lain.Tetapi ketenangan itu tetap ada.Buat satu persatu.

Tetapi...paling kacau bila pergi pusat membeli belah, lagu raya sudah kedengaran..Aduh..dah sampai pertengahan Ramadhan ke?Ada rasa sayu di hati bila Ramadhan pergi hari demi hari.Kalau boleh mahu Ramadhan sepanjang tahun sebab ada sifat toleransi dalam setiap diri kita dan yang lain.Sifat sabar itu semakin bercambah bila Ramadhan berlangsung. Masing masing menatap gajet dan tab, Al Quran mengalunkan ayat ayat suci di mana-mana sahaja.

Ramadhan itu indah kerana ada ketenangan di situ.Penuh dengan kasih sayang Allah swt yang tidak berbelah bahagi.

Wallahualam.

1 inspirasi naluri :-):

Unknown said...

mmm sy belum dapat fokus kpd ibadah lagi... :(