Friday, November 4, 2016

Si Bunga Telang Untuk Nasi Kerabu Biru

Bismillahirahmanirrahim..
 Assalamualaikum wbt.

.

Ha, menjadi juga pokok bunga telang ni.Yang ini antara bunga telang pertama saya,Macam warna bunga seri pagi kan. Dapat benih dari ofismate, alhamdulilah menjadi. Nak tanam kat tanah, macam tak jadi sebab tanah bukit. Jadi, kita tanam dalam pasu dan biarkan dia melilit di pagar.Rasa seronok bila bunga telang sudah berkembang.

Apa lagi, kutip hasilnya dan buat nasi kerabu biru! Tapi yang simple simple je.


Cuci mata dulu sejambak bunga telang yang telah mekar .Ada juga pemberian  dari kawan.Sebab perlukan banyak bunga untuk nasi kerabu biru nanti.Cantik kan warnananya?Pewarna semulajadi ni.


Ok. kita rendamkan bunga telang ni, sambil perahkan bunga tadi sampai keluar warna biru.kemudian masak beras dengan air rendaman bunga telang ni.Gaul rata sebelum masak.Kemudian, macam ni hasilnya...mengancam tak warna semulajadi tu.



Kami buat nasi kerabu yang simple je, lauk ikan goreng segar, sambal kelapa, sambal tumis dan ulam ulaman dan budu secukup rasa.Tambah keropok lagi sedap kan.

Ok semoga bermanfaat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...