Monday, September 6, 2010

Saman RM2 Juta!

Setelah mendapat panggilan telefon di tengahari dari sebuah pejabat guaman di ibu kota, rakan sepejabat saya, Ana hampir sakit jantung mendengar khabar buruk tersebut.Saya pula hampir terhenti nafas tatkala Ana menceritakannya kembali kepada saya.


Walhal kami baru sahaja membincangkan untuk membalas afidavit jawapan terhadap tuntutan balas defendan. Bagaimana pula dan bila pihak defendan telah memasukkan penghakiman sebanyak RM2 JUTA terhadap anak guam kami!Sedangkan kes tersebut adalah kes "clear cut" dan sangat bermerit bagi anak guam kami mendapat tuntutan.Habislah kami kali ini.Tambah-tambah Ana, makin susah hati untuk memikirkan untuk mencari jalan penyelesaian. Saya pula sakit kepala disebabkan kes-kes di atas meja yang tak pernah kenal erti surut.

Dan kami terus membelek fail tersebut sama ada kami ada terima serahan penghakiman . Ternyata tidak ada!Waduh!Makin susah ini. Tiba-tiba saya teringat cerita dari kakitangan supaya berhati-hati dengan peguam defendan tersebut, kerana mereka pernah memperdayakan dan mengelirukan pihak kami. Andai dengar ceritanya, pasti sakit jiwa dan sama-sama mengeluh, mengapa dunia ini tidak adil?

Jangan putus asa!jika tidak pasti ketidakadilan berlaku..Sanggupkah?

Dan kami sama-sama menyemak lagi sambil melihat minit-minit mahkamah yang telah dihadiri.Masih tidak ada perintah bersih mahkamah mengenai penghakiman bernilai RM2,000,000-00 lebih yang diserahkan kepada kami.Terdetik di dalam hati, masih ada harapan ini untuk membuat hujahan balas selagi tiada perintah bersih.Dakwa peguam tersebut, mereka telah mendapatkan penghakiman dalam tahun ini.Jadi mana mungkin, ianya telah diserahkan dan kami masih ada peluang untuk membuat bantahan.

Ana terus merujuk peguam senior.Alhamdulilah, ada jalan keluar untuk mengenepikan perintah tersebut. Dan esoknya, perbicaraan pengurusan kes diteruskan, ikatan pliding telah difailkan dan tarikh bicara penuh ditetapkan.Dan pihak kami akan membuat satu permohonan baru untuk mengenepikan penghakiman RM2,000,000-00 tersebut.Mudah-mudahan kami berjaya melaksanakan misi kami.AAMIN!

Setiap masalah pasti ada jalan keluar asalkan jangan berputus asa!

"..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiadalah yang berputus asa dari rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir."
[Surah Yusuf: 87]


6 comments:

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

2 juta tuh...satu jumlah yang besar...insyallah akan aku doakan semoga dapat selesaikan kes ini.... amin...

seposeng karat said...

sabar jelah miss..maybe tuhan tgh menguji awk skrang nie..moga2 awk dpt selesaikan kes nie..Insyaallah..AMIN~

DaHLia said...

erkk 2 juta??
semoga dapat selesaikan sebaik2nya.

humbleyat said...

terima ksih byk2 atas doa kalian semua.Insya Allah,hrp dpt "set aside" RM2juta tu.Mahu terhenti nafas dgr berita buruk bila nak raya ni,isk isk..

iqbalsyarie said...

erk..2 juta???klo 2 juta rupiah takpe juga...huhu...moga segalanay dipermudahkan Allah :)

humbleyat said...

iqbalsyarie:amin..mudah2an dipermudahkan jika kita berada di pihak yang benar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...