9/21/11

Mata (Wink WinK)

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum wbt.

Ketika mengunjungi jiran saya yang mengalami sakit kencing manis, berbagai nasihat yang diberikan.Saya pun  turut terkena tempiasnya.Hehe..Katanya " Haa, kalau orang yang pakai spek, elok letak timun kat atas mata, bagi serap haba-haba dari luar.." Saya hanya mampu tersengih aje la dan terasa kepedasannya sebab saya sendiri pun tak pernah meletakkan timun di mata saya.:-P

Timun Cik Aqilah:-)
 

Setakat ini, kalau di bilik air, saya hanya takungkan air di kedua-dua tangan saya, dan bersihkan  atau rendamkan mata.Ada juga orang bagi petua macam tu.

Rupanya setelah di"google", banyak rupanya kelebihan timun selain menyegarkan mata yang asyik menatap monitor komputer, handset, televisyen sepanjang hari yang menjadi sebab kenapa mata kita letih.

Antara senaman-senaman mata yang boleh dibuat adalah seperti di sini, Marhaen Kacak (seorang optometrist) banyak menceritakan tentang kesihatan mata, bagus untuk menjadi panduan kita semua..Antara senaman yang dicadangkan oleh Marhaen, "push up", latihan mengubah fokus, "merry go round", tekup dan urut.

Selamat Mencuba!

"Tiada air mata yang dapat menenangkan jiwa melainkan air mata taubat"


0 inspirasi naluri :-):