3/23/11

Predict The Worst, Optimist and Lets Tawakal Begin....

BY humble.yat IN , 1 comment

Di pejabat,Cik H didatangi seorang lelaki pertengahan umur, sudah berkahwin, tapi mata si lelaki tadi  bukan setakat mahu berkomunikasi, tapi lebih kepada "staring". Isterinya ada di sebelahnya.Memang selamba si lelaki ini bermain mata dengan Cik H. 

Dalam hati Cik H "Ah!lelaki semuanya sama sahaja, ada isteri masih mahu mencari perempuan lain...Agaknya bagaimana perasaan si isteri tadi..Kalaulah dia tahu apa yang suami dia buat....!"

Puan S juga menangis tanpa henti dan bermulalah perang kecil apabila mendapat tahu suaminya berpoligami.

Maaf wahai lelaki, situasi ini sering berlaku.Saya hanya mahu meletakkan situasi ini sebagai contoh sahaja.Tentang bagaimana seorang wanita harus kuat bila berdepan dengan situasi sebegini.Kebanyakan wanita yang mempunyai masalah sebegini lebih cenderung untuk cemburu, marah, dan menangis tanpa henti.


Sebab itu harus letakkan "predict the worst" dalam apa-apa situasi.Supaya bila kita"predict the worst", sikap tawakal kita masih menebal dalam jiwa, cinta kita kepada Allah masih kekal dan mekar di hati kit.Dan kesannya kita akan redha dengan segala apa yang berlaku dan lebih kuat untuk menghadapi segala dugaan.

Contoh yang lain, kita harus bersedia untuk kehilangan orang tersayang, ahli keluarga dan seumpamanya, bukanlah untuk meletakkan perasaan negatif tapi untuk meletakkan sedikit ketabahan dan kecekalan bila berhadapan situasi yang tidak disangka.Supaya kita dapat merancang dan teruskan perjalanan hidup kita.Supaya air mata itu tidak terus mengalir kerana duniawi .

Mereka semua hadir kepada kita hanya sebagai pinjaman sahaja.Tetapi hargailah mereka dan berbudi selagi kita masih punya tenaga dan nadi.

Nota:
Sampai sekarang tak mampu melihat video klip Rabbani , "Anak Soleh"...Sebak kerana itulah kisah kami.Syukur, kekuatan itu masih ada.Al-Fatihah!


1 inspirasi naluri :-):

khairolghani said...

setuju..dalam setiap tindakan kita pun kena fikir baik&buruk..bukan pakai buat je,lepas tu terima padah..