8/26/10

4.45am To 9.30pm

BY humble.yat IN No comments

Mimpi yang dibuai indah terhenti seketika tatkala ibunda mengejutkan kami bersahur seawal 4.45pagi. Jam telefon bimbit kami telah mengeluarkan pelbagai nada dering. Ada empat telefon bimbit yang dipasang "alarm"nya, begitu bingit sekali bagi memecah keheningan waktu bersahur. Kadang-kadang masing-masing tidak tahu menekan butang yang tepat untuk mematikan "alarm' tersebut kerana masih mamai dan dalam keadaan separa sedar dengan mata separuh terpejam dan terbuka(hehe).Ditambah selimut "busuk" di tangan menambahkan kemalasan untuk bangun di awal dinihari.

Namun, demi semangat Ramadhan, akal mengatakan "kita harus lawan , jangan layan!" . Bahkan bersahur itu sunat dilakukan sebagai seorang muslim yang beriman.

Seusai bersahur, menanti subuh, hendak berbaring, baru sahaja kekenyangan, akhirnya tidur terduduk atas sofa sambil menunggu azan diseru. Masih insan yang lemah.

Baca Al-quran selepas subuh walaupun agak mengantuk bila dah masuk mukasurat kedua, tapi tak melepaskan peluang ini kerana target saya paling kurang 5 mukasurat setiap kali selepas solat untuk menghabiskan satu juzuk untuk satu hari.Insya Allah.

8.00 pagi-4.30 petang, melalui saat yang sangat sibuk namun dibuat sehabis dan sebaik mungkin dalam menyelesaikan dokumen dan kes-kes hartanah anakguam. Namun,tak semuanya berjalan lancar, ada sahaja kesilapan dan gangguan yang tidak dijangka. Apa yang saya boleh lakukan, selesaikan segera yang mungkin. Ada juga isu panel, dan alhamdulilah selesai walaupun agak rumit dan memberi kesan atas pejabat cawangan. Perjanjian Melombong? harus belajar lagi, kadang-kadang masing-masing mengaut keuntungan sesama sendiri secara terang-terangan dan menyebabkan keadaan menjadi berat sebelah dalam melaksanakan perjanjian. Dan itulah kami sebagai peguam, untuk melindungi hak-hak dan kepentingan kedua-dua pihak supaya adil. Siapa yang kata peguam berat sebelah dan penipu? memang salah yek....

4.30pm berkejar balik ke rumah sambil megharungi kesesakan lalu lintas bagi membantu ibunda di dapur untuk makanan berbuka. Andai ada bahan yang tidak mencukupi, berkejar pula kami ke pasaraya terdekat. Ibunda "in charge' bahagian lauk, saya-pembuka selera/kuih, idah-memasak nasi, hidangan serta pembahagian, aizudin -air yang sejukkk untuk membasahi tekak-tekak kami yang dahaga bak berada nun jauh di Gurun Sahara. Sangat-sangat menghargai semangat keluarga untuk berbuka.

Pendek kata, hari yang terlalu panjang dan tidak ada noktah henti..Penat yang tidak terkata. Namun, saya ambil tanggungjawab tersebut sebagai HambaNya. Terima kasih Tuhan, memberikan hari-hari kami yang cukup indah dan bermakna untuk kami lalui bersama.


0 inspirasi naluri :-):