8/20/10

Saf Hadapan??

BY humble.yat IN , No comments


Malam ke-8 ramadhan, saya dan adik sampai di Masjid al-Hidayah yang terletak di kawasan perumahan kami tepat 8.15malam. Sejurus sampai di pintu masjid, kami lihat ada ruang yang banyak di saf pertama.Tanpa membuang masa, saya terus mencapai tangan adik saya untuk mengisi ruang saf pertama. Nampak riak wajahnya agak keberatan untuk solat di saf tersebut.

Lantas, saya bertanya apakah yang digusarkannya. Dia mencuit tangan saya seraya berbisik "Akak macam orang tua la..". Tersentap hati saya seketika. "Orang tua? kenapa?". Masih tidak puas hati kerana saya sering dianggap orang bahawa saya masih belajar walaupun saya sudah hampir dua tahun di alam pekerjaan.

"Cuba akak tengok baris ni, semuanya makcik-makcik yang dah pergi haji, kita je orang muda yang ada dalam saf ni.." Saya menjeling jemaah-jemaah yang sebaris dengan kami.

Setiap seorang membentangkan kain putih suci berenda menggantikan sejadah berwarna-warni, kain telekung, berjubah serta berstokin tebal macam jemaah haji. Ada benarnya kata-kata adik saya.

"Atun, takkan kita nak duduk saf pertama bila kita dah jadi tua?dah berusia baru nak duduk saf hadapan. Rugilah kita." jawab saya seraya berketawa kecil."Hmm..Betul juga tu" jawabnya sambil menunjukkan ibu jari ke atas tanda puas hati .

Saya nampak kegusarannya hilang serta merta tatkala azan isyak berkumandang.

Begitulah kita, seringkali untuk mengelak untuk maju ke saf hadapan.Bahkan lebih untuk memilih saf belakang. Apatah lagi saat bergelar pelajar yang lebih cenderung untuk memilih tempat duduk di belakang kononnya tidak mahu ditanya pensyarah, kononnya mahu lelap sejenak saat kuliah bermula lantera tidur malam yang agak lewat. Sedangkan pelajar yang duduk di barisan hadapan akan diberi keutamaan oleh tenaga pengajar, lebih mudah memahami kerana tiada gangguan "pemandangan-pemandangan" lain berbanding tempat duduk di belakang. Sebab itu saya suka saf hadapan.;-)

0 inspirasi naluri :-):