8/18/10

Sebelum Mata Terlena..

BY humble.yat IN 2 comments

Ketika sembahyang berterawih di Masjid Sg. Karang tadi, secara tiba-tiba saya terasa kerdil sekali bersama himpunan-himpunan jemaah walaupun berada di saf hadapan. Mendengar bacaan imam yang mengalunkan surah-surah tanpa jemu mengingatkan saya tentang surah-surah hafazan yang telah saya hafaz, ayat-ayat Al Quran yang telah saya belajar tentang hukumnya melalui perundangan syariah dan fiqh, tafsir ayat-ayat al-Quran yang saya mengerti maksudnya. Namun adakah cukup amalan saya sehingga saat ini sebagaimana saya memahami ayat-ayat tersebut. Terkesima seketika kerana saya pasti amalan masih tidak mencukupi. Ya Allah, aku mohon padaMu, untuk melembutkan hatiku, jiwaku, mindaku dalam mencintaiMu.
Sebelum mata terlena
Di buaian malam gelita
Tafakurku di pembaringan
Mengenangkan nasib diri
Yang kerdil lemah dan bersalut dosa
Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
Membawa dosa yang menggunung tinggi
Terkapai ku mencari limpahan hidayahMu
Agar terlerai kesangsian hati ini
Sekadar air mata tak mampu
Membasuhi dosa ini
Sebelum mata terlena
Dengarlah rintihan hati ini
Tuhan beratnya dosaku
Tak daya kupikul sendiri
Hanyalah rahmat dan kasih sayangmu
Yang dapat meringankan hulurkan maghfirahmu
Andainya esok bukan milikku lagi
Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi
Sebelum berangkat pergi ke daerah sana
Lepaskan beban ini
Yang mencengkam jiwa dan ragaku
Selimuti diriku
Dengan sutra kasih sayangmu
Agar lena nanti kumimpikan
Syurga yang indah abadi
Pabila ku terjaga
Dapat lagi kurasai
Betapa harumnya
Wangian syurga firdausi.. Oh Ilahi
Di sepertiga malam
Sujudku menghambakan diri
Akan kuteruskan pengabdianku padamu

NOTA: Lagu ini merupakan lagu kegemaran saya bagi menginsafi diri dan sehingga sekarang saya masih tidak jemu mendengarnya..terutamanya untuk muhasabah diri sambil ditemani cahaya bulan dengan keheningan malam, pasti hati tersentuh mengira dosa yang terhitung..T_T

2 inspirasi naluri :-):

nurzahidah said...

wah..syahdunyer idh dgr..alhmdulillah..rs teruja +excite dpose thun ni..dpt g terawih sme2 yer kite...hehe =)

humble.yat said...

ye la..idah kan first time berpuasa kat rumah..hehe