Thursday, August 26, 2010

Ceritera Sekolah Dua Darjat

Tajuk macam filem P.Ramlee kan?
tapi kisah di atas melibatkan generasi ibu bapa dalam mendidik anak-anak dari segi kehidupan, kedudukan, dan ekonomi.
Isu yang diulas antara saya dan adik(yang kini bertugas sebagai guru)
dalam perjalanan pulang bekerja saat kami melalui perkarangan sekolah.
namun, ini hanyalah pandangan peribadi kami semata-semata
berdasarkan apa yang kami lihat dan analisis (cewah).



Seperti kebiasaan, kereta saya meluncur laju ke sekolah "A". Menghantar adik sebagai tenaga pengajar di pagi hari. Berderet kereta-kereta mewah menghantar anak-anak kecil menuntut ilmu. Terdetik di hati saya " wah! hebat-hebat ibubapa di sini. Mesti gaji besar nih..".

Pernah adik saya bercerita " Idah rasa, kalau nak anak kita cerdik dan pandai, memang kena kahwin dengan orang sama "graduate", sebab idah tengok budak-budak yang baik dan pandai datangnya dari keluarga yang berpendidikan. Budak-budak yang nakal , ibu bapa berniaga pasar malam, bekerja sendiri. Tidaklah sehebat mereka yang "graduate"..Betul kak.."

Pintas saya "kenapa pulak?Arwah abah dan mak tiada masalah pun, malah kita enam beradik semuanya berjaya dan berpelajaran. Semua tu bergantung kepada kehendak ibu bapa sendiri"

" Tapi kak, bayangkan, ibubapa kat sekolah ini, ada pekerjaan yang stabil mampu menghantar anak-anak ke kelas tusyen, piano, gamelan, berenang semua itu untuk menjadikan anak mereka pandai-pandai macam anak kaum Cina..".

Teringat pula saya karya Dr HM Tuah Iskandar, cara-cara mengaktifkan otak kiri kanan dengan melakukan pelbagai aktiviti. Contohnya menulis. (seperti yang saya buat sekarang ni, cewah ) memang benarlah, kalau ibubapa berkemampuan, mereka juga mampu menjadikan anak mereka pandai mengikut cara-cara tersendiri.

Tapi tidak semuanya macam tu, kadang-kadang anak-anak yang datang dari keluarga yang susah juga mampu berjaya tetapi lebih kepada kekuatan, kemampuan untuk hidup berdikari berbanding dengan bantuan ibu bapa yang diberikan. Kejayaan dari golongan ini lah yang selalu kita nantikan kerana kejayaan mereka lebih bermakna dan "asli".

Dan baru-baru ini, saya mendapat berita sekolah "A" mencapai "ranking" pertama mengatasi 78 sekolah yang lain bagi pencapaian tertinggi dalam peperiksaan. Tahniah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...