8/3/10

Mahalnya!!!!

BY humble.yat IN No comments



BUGGATI VEYRON hmmm..
antara 10 kereta termahal di dunia..
tengok rupa, rekaan kereta ni dah cukup mewah dan ekslusif..
apatah lagi harganya tak tercapai akal kita nak membayarnya.

Tapi bukan kereta ini menjadi "post" utama saya pada kali ini.
tapi isu "MAHALNYA!!!!!" yang menjadi mainan fikiran saya pada masa ini.
Malah bukan isu kenaikan harga barang yang sering ibunda saya bicarakan tatkala membeli barang keperluan barang dapur kami sekeluarga.

Apa yang menjadi persoalan saya,
MAHALKAH HARGANYA UNTUK MENJADI BAIK?

Saya menonton sebuah drama tempatan, kisahnya seorang kanak-kanak perempuan yang tersangat nakal berubah menjadi baik setelah kedua ibu bapanya terkorban dalam sebuah kemalangan.
Apatah lagi bila melihat kanak-kanak itu membesar,
agak sejuk hati melihat dia menjadi "baik"
tapi, kanak-kanak itu hanya menjadi "baik" dengan pertukaran nyawa.
Pada fikiran saya, ianya agak MAHAL untuk menjadi seorang yang baik dengan kehilangan kedua ibu bapa tercinta yang membesarkan dan mendidik kita seadanya.

Jadi, sahabat-sahabat di luar sana janganlah menjadikan isu untuk menjadi insan yang "baik" bila kita dah kehilangan nyawa orang yang kita sayang.
Akan menjadi insan yang "baik" apabila dah sampai seru dan hidayah.
Alasan-alasan yang agak klise didengari untuk kita menjadi "baik".
kerana alasan-alasan itu terlalu mahal untuk menjadi tukaran status "baik".

Saat kita menjadi "baik" seperti yang diinginkan,
rupanya kita dah kehilangan permata berharga.
Saat kita menjadi "baik" seperti yang diimpikan,
segalanya sudah terlambat untuk kita ulangi sejarah yang tidak ternilai.

~Wallahu 'alam~

0 inspirasi naluri :-):