8/30/10

"Cik Yat, Bila Saya Boleh Masuk Rumah Baru?"

BY humble.yat IN 2 comments


Hari Raya dah semakin hampir. Pejam celik pejam celik tinggal sepuluh hari sahaja lagi. Saya pasti di mana-mana pejabat pasti sibuk yang teramat untuk menghabiskan kesemua kerja yang diamanahkan. Tambah-tambah lagi nak dapat bonus raya.
Antara soalan-soalan yang sering diaju bertubi oleh anak guam saya, tambah-tambah bila nak raya seolah-olah tarikh raya merupakan tarikh luput mana-mana transaksi. Al-Maklumlah  kita akan bercuti panjang dan rasa bimbang timbul jika urusan-urusan mereka tertunggak.Saya faham semua itu.;

Antara soalan-soalan yang agak popular bila raya dah dekat.

"Cik Yati, saya dah tandatangan perjanjian, bila saya boleh dapat kunci rumah, dah nak raya ni?"

"Cik Yati, saya dah bayar duit baki beza, boleh saya masuk premis sekarang?"

"Cik Yati, saya dah sign dokumen-dokumen bank, bila boleh dapat kunci, ingat nak beraya di rumah baru tahun ini."

Tidak mengapa, saya pasti ramai pembeli-pembeli rumah di luar sana, tak sabar menanti untuk masuk ke rumah baru, menunggu kunci rumah baru umpama menunggu buah yang tak gugur. Suami isteri mula merancang untuk renovasi, beli perabot baru dan sebagainya.Anak-anak pula begitu seronok dan teruja untuk berpindah ke rumah baru. 

Oleh itu, sepanjang pengalaman saya, kunci rumah ataupun penyerahan milikan kosong akan dilakukan sebaik sahaja baki harga belian diserahkan kepada Pihak Penjual.Kebiasaannya terma ini dinyatakan secara jelas di dalam Perjanjian Jual Beli, melainkan Penjual bersetuju secara lisan untuk menyerahkan premis tersebut sebelum dia menerima Baki Harga Belian tanpa mengenakan apa-apa syarat..

Apa pula harga baki belian tu ye?Jangan keliru antara bayaran deposit, "earnest money", bayaran baki beza dan yuran guaman kerana semuanya adalah berbeza.

Contohnya;
  • Harga Jual Beli RM150,000-00
  • Bayaran Deposit (10% dari Harga Jual Beli) RM15,000-00
  • Jumlah pinjaman Bank RM100,000-00 (tidak termasuk Insurans dan tertakluk kepada kelayakan)
  • Bayaran Baki Beza = Jumlah Harga Jualbeli - (Jumlah Pinjaman Bank + Deposit)
                cth : RM150,000-00 tolak (RM100,000-00 +RM15,000-00) 
                     bersamaan RM150,000-00 tolak RM 115,000-00 
                     = RM35,000-00 adalah jumlah bayaran baki beza.

Biasanya Bayaran Baki Beza ini dikeluarkan melalui akaun 2 KWSP dan akaun simpanan .
Jadi, rancanglah perbelanjaan anda ye supaya senang di kemudian hari.

Sebagai peringatan, janganlah sesekali masuk dan membuat apa-apa "renovation" selagi penerimaan baki harga belian belum disahkan oleh pihak peguam yek. Nanti, tak pasal-pasal, terjadi permusuhan pula. Kami juga kena leraikan.Pening tau..he he.. 

Dalam Situasi Jual Beli rumah secara terus dengan Pemaju,, memang tidak dapat dinafikan berlaku sedikit kelewatan penerimaan kunci. Ini kerana sebelum Projek 100% disiapkan, Pemaju perlu mendapatkan C.F.O (Sijil Layak Menduduki) dari Majlis Perbandaran. dan biasanya proses ini mengambil masa dan bergantung kepada keadaan. Dan apa yang saya boleh nasihatkan, supaya para pembeli bersabar menunggu kunci rumah, dan pembeli ada hak untuk menuntut faedah lewat dari Pemaju melalui Tribunal mengikut terma-terma Perjanjian Jual Beli

"Cik, bila boleh dapat kunci rumah? Duit bank dah "start" bayar, duit sewa rumah kena bayar, runah tak siap lagi, rugilah saya macam ini, dua-dua kena bayar.Anak-anak lagi.. Tolonglah faham saya cik.." 
Suara-suara begini selalu kedengaran apabila kes projek lambat naik, projek terbengkalai. Adakalanya sampai dua tiga kali masuk Buletin Utama TV3, masih juga tak dapat kunci.

Jadi apa yang saya harapkan, pastikan pembeli mengetahui perjalanan jual beli dan hak-hak masing-masing ye..Jika Kurang faham, janagn malu bertanya dengan pegawai bertugas kerana ia melibatkan hak-hak adami untuk mendapatkan tempat kediaman.;-)




2 inspirasi naluri :-):

Ben Ashaari said...

menarik... bagus untuk dipromosi kan .. boleh ?

humble.yat said...

boleh aje...info yg baik boleh dikongsi;)