Sunday, December 19, 2010

Tambang Separuh Harga

Musim-musim tengkujuh begini, saya tidak punya kekuatan untuk memandu jauh seorang diri.Menaiki pengangkutan awam adalah pilihan tepat untuk saya bermusafir ke kotaraya, Kuala Lumpur.Dengan menggalas beg galas yang penuh buku dan fail peribadi bagi persediaan temuduga dan beg troli, saya berdoa supaya ada teksi untuk ke terminal tepat pada waktunya.

Teksi Saga dari Encik Google:-)
Sampai sahaja di jalan utama, sebuah teksi berhenti betul-betul di hadapan saya. Masih ada satu jam lagi sebelum bas ekspress saya berangkat.Jadi tak perlulah saya mendesak pemandu teksi tersebut mengejar trafik kan?

"Pakcik, terminal ye.." sambil adjust beg-beg saya di tempat duduk penumpang.
"Boleh, Adik ni dari mana ke mana?Macam nak pergi tempat jauh je ngan beg troli, sambung belajar ke?
"Oh, takdelah pakcik, saya nak ke KL, ada urusan di sana.."
"Belajar lagi?
" Takdelah, saya dah bekerja pakcik.."
"Pakcik ingatkan kamu ni belajar, dapatlah separuh harga tambang...Kalau kamu pakai baju sekolah pun, mesti orang percaya punya..
"Ada aje pakcik ni, boleh je saya nak bagi kad matrik pelajar, kalau saya nak ambil kesempatan, tapi kad pengenalan saya tak boleh tipu pakcik..he2.."

Bukan sekali ini sahaja orang kata saya ni macam budak sekolah, mungkin saya yang agak kecil dan muka keanak-anakan saya (cewah) merupakan pandangan pertama mereka terhadap saya. 

Di tempat kerja saya sendiri pun, mereka sering mengusik saya ,"Eh, macam mana ada budak sekolah kerja kat sini ye.." sambil memandang kasut saya yang bersaiz 4..(kecil kan si kaki Cinderella ni..)

Pernah juga saya menaiki bas lompat-lompat, dan saya dikenakan dengan harga tambang pelajar, bukan sekali sekala sahaja..dan bukanlah saya sengaja yang mengambil kesempatan. Cuma saya menjadi mangsa keadaan (ye ke?).Rezeki jangan ditolak kan?

Tapi apa yang saya nak sampaikan, janganlah kita menilai orang daripada pandangan pertama ya.Kecil-kecil cili padi ye..;-)

Nota: Pakcik teksi di atas bagi saya tambang separuh harga walaupun saya sudah bekerja..;-)Terima kasih pakcik teksi..

2 comments:

suri said...

suri cam tu gak tapi sejak dah kawin ni org sush gak nak cam adalah hee..

apapun klu suri pakai cermin mta org akan kata suri cam org dewasa plk huu

humbleyat said...

suri:
ye ke..lagi best mcm tu...
nak kena amik petua nih boleh?:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...