7/28/11

Ramadhan Kan Dah Dekat

BY humble.yat IN 6 comments



Segala pujian bagi Allah s.w.t. mempertemukan kita semua dalam bulan Ramadhan, bulan yang penuh kerahmatan dan keampunan.Andai kita tahu Ramadhan Ini Ramadhan Terakhir...pasti kita Akan bersiap sedia membuat persiapan.

Tapi suasana Ramadhan yang paling saya suka, malam-malamnya agak berbeza berbanding bulan-bulan yang lain, bunyi cengkerik, sinar bintang dan bulan, burung -burung yang berkicauan pada waktu pagi menunjukkan kegembiraan mereka tentang kehadiran Ramadhan.Masjid dan surau juga agak meriah dengan kehadiran jemaah-jemaah, teringat pula saya kisah Ramadhan yang lepas, macam-macam rupanya yang terjadi, malam-malam yang penuh keajaiban.

Hadiah dari seorang sahabat, tasbih, kerongsang capal Nabi s.a.w & minyak atar sempena Ramadhan..:-)

Cabaran Ramadhan sentiasa ada, perlu ada input-input pengetahuan tentang isu semasa Ramadhan, kerana ada yang akan bertanya, akan ada masalah yang timbul di luar pengetahuan kita, kemungkinan besar akan ada seseorang yang datang secara peribadi antaranya, 

"Saya tak sempat nak niat, jadi saya tak puasa lah.."
"Saya ingat waktu sahur, tetiba terdengar azan, jadi saya pun tak puasa lah.."
"Kalau guna inhaler waktu puasa boleh ke?"
"Kalau pakai lipbalm waktu puasa macam mana pula hukumnya?"

Jangan ketawa mendengar soalan yang remeh begitu, jika berada di persekitaran mereka yang memerlukan pengetahuan anda, didiklah mereka, ajar mereka cara yang betul, terangkan kaedah satu persatu.Mungkin kita sendiri juga perlu mengulangkaji dantidak arif dalam perkara sebegitu bukan?

Saya juga pernah menjadi rakan sebilik dari luar negara selama beberapa semester, tak sangka Ramadhan itu merapatkan ukhuwah kami, saya diminta untuk mengajar dia mengaji.Subhanallah!

Dia hadir secara diam dan bertanya sambil memegang Muqadadam sementara kami menunggu Terawih, " Yati , Can you teach me to read all Surah in Al-Quran?Help me..Then i'll going Terawih with you ok?

Suaranya sayu, saya juga agak terkejut dan tidak menyangka keadaannya sebegitu.Tetapi saya hanya sempat mengajar dia mengenali Surah-surah Lazim sahaja, kerana kemudiannya kami tidak menjadi rakan sebilik lagi.

Sebenarnya terlalu banyak kisah sebegini, dalam kita sibuk mempersiapkan diri dan ibadah kita, tanpa sedar ada yang memerlukan pertolongan kita.Maka hulurkan tangan,ikhlaskan hati.

Saya agak tertarik denagn Video yang dihasilkan oleh IsmaAustralia sempena Ramadhan.Saksikan, hayatilah ia dengan sepenuh jiwa dalam menghidupkan Ramadhan.Tak rugi tengok,layan yerk..




"Amat sia-sia & rugi mereka yang melalui Ramadhan namun tidak mendapat keampunan"

Nota: Pertama kali menyambut Ramadhan sebagai isteri..[Ye ke?Macam masih bermimpi lagi he2..:-)]Selamat Berpuasa Semua!





6 inspirasi naluri :-):

ieza ashaari said...

subhanallah.. sungguh terasa kedatangan ramadhan.. :)

mesti best 1st time berpuasa dgn suami.. hihi..

NooR AzLen BinTi HaRoN said...

assalammualaikum

Tetamu yang dinanti dan dirindui
..RAMADHAN YA KAREEM-

Salam RAMADHAN buat akak sekeluarga.seronoknye thun ni first time brpuasa dengan zauj ya akak..:-)

sy xsampai turn lg:-)..doakn saya akak ya.

Salam ukhuwwah fillah

Ahmad Tajuddin said...

salam Ramadhan kareem kak....moga Ramadhan ini memberi natijah yang brbeza kepada kita semua!

humble.yat said...

izfa: alhamdulilah sampai juga ramadhan kan?
huhu..ramdhan itu satu perjuangan

humble.yat said...

nor azlen:
waalaikumussalam.

salam ramadhan untuk azlen dan family jugak...semoga ramadhan kali ini lebih bermakna...:-)

ameen!

humble.yat said...

ibn abdullah:
salam ramadhan ata..
Insha Allah..kita raikan ramdhan betul2 tahun ni.ameen!